Jan & jag

När jag ser Jan Eliasson blir jag så fruktansvärt inspirerad. Jag vill vara honom! Inte efterlika, inte gå i fotspåren - jag vill krypa ner under hans hud, sitta som en böld på hans axel och förevigt vara ett med honom - Jan Eliasson. När jag ser honom blir jag varm inombords, och övertygad om att jag valt rätt studieinriktning, om att världen är värd att kämpa för.  

Däremot lämnar 'Här är ditt liv' mycket kvar att önska. Trots Eliasson och trots Kofi Annan. Det hela kommer an på Ingvar Oldsberg - vilket fruktansvärt bottennapp till programledare. Jag var så upprörd över hans dåliga insats att jag var tvungen att direkt ringa mormor. Hon höll med mig. Vi konstaterade i kör att Oldsberg helt saknar känsla. Det finns ingen värme, ingen uppriktighet och definitivt inget gehör. Som så många andra svenska framträdande journalister/intervjuare(?) missar han alla intressanta sidospår. Enbart fokuserad på att ställa sina egna, förberedda frågor.

Det spelar ingen roll att Eliasson själv banar väg för intressanta konversationsämnen, de går förbi. Som när Colin Powell skickade Eliasson en hälsning och hävdade att det bara fanns två svenska saker han gillade mer än Jan - Abba och Volvo. Jan Eliasson påpekade att Powell nog även tyckte mer om Anna Lindh - där! Där hade vi det. Jag hade fantastiskt gärna hört mer om Anna Lindh. Tänk att få lyssna på Jan Eliasson när han berättade om henne, ååå. Oldsberg uppfattade inte ens att hennes namn nämndes.

Sen vet jag inte riktigt hur man kan ha mage att bjuda in Kofi Annan i studion, prata en stund med honom, och sen övergå till att tala svenska. Jag vet att hans fru är svensk, att han förstår språket men inte fan kunde han delta. Det beror väl på Ingvar Oldsberg egna katastrofalt dåliga engelskkunskaper. Så byt ut honom då! För bövelen!

Det var ett trevligt samtal med mormor i alla fall. Hon erkände till och med att hon gått och blivit förälskad i min man - Mikael Persbrandt. Det lämnar fältet fritt för mig. Är hon kär i min man, tänker jag vara kär i hennes bror. Synd bara att vi är släkt. Och att han är död sen många år....ja, ja jag har inte större framgång med levande män så jag kan lika gärna börja satsa på de bortgågna. Det liksom breddar jaktmarkerna!

Kommentarer
Postat av: Sofia

För det första; GUD vad du skriver människa! Ja du får en kommentar på det sista inlägget=P

Det har faktiskt pratas på radion med om det du skriver, att Oldsberg är så fruktansvärt dålig och inte lyhörd för fem öre. Men du vet Frida, han är ju så myyyysig tkr de som tittar på svt (alla 80+are, utom Britta då). Tänk vad käck han är i "På spåret", klart vi ska ha kvar honom i rutan oavsett hur värdelös han är!!!

2009-09-27 @ 10:37:24
Postat av: Johanna

Jag håller fullständigt med dig Frida. Heja Jan!

2009-09-27 @ 20:31:07
Postat av: Frida

I PÅ SPÅRET JA! Men där behöver han ju inte göra någonting. Han ska ju bara ställa kunskapsfrågor!!! I På Spåret passar det väl jättebra med en programledare som håller sig till ett färdigskrivet manus. Ingvar Oldsberg skulle även vara fantastisk inom statlig byråkrati - följ ramlagarna, hänvisa till ramlagarna, vaaaar ramlagarna! Perfekt! Inget outside the box där inte. Åh, så trött jag blir.

2009-09-28 @ 00:02:49
Postat av: Kicki

Frida, vet du vad? Du är min idol! Fullkomligt ÄLSKAR ditt sätt att skriva! Fantastiskt, galet, igenkännande, tokbra! Sveriges nya bloggdrottning (och när du väl är där så kan du passa på att byta ut det fruktansvärda ordet till nåt mer...tilltalande)



Och förresten, ska du till Linnea och Max på torsdag?

2009-09-28 @ 21:41:12
Postat av: Frida

ååå, äsch då!



Jag vet inte om man får vara hos Linnea och Max på torsdag om man inte tänker delta i själva vandrandet...Får karlstadsbesök den helgen (och en annan oktoberhelg, och vansinnigt mycket plugg) så jag tänkte passa utflykten.

2009-09-28 @ 22:38:28
Postat av: Emmeli

Kan inte låta bli att kommentera.

Ingvar Oldsberg-MYSIG!?? NEEEJ! Han kanske funkar liiite bra i På spåret.

Men för mig är han en snusk gubbe. Det är en känsla jag har i lilltån. Han dregglar helt klart efter småtjejer tror jag...

Hoppas du ensamma, bittra och jävliga kvinna har det det fint i din nya stad!

2009-09-28 @ 23:26:48
URL: http://lini07.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hmmm ni kanske inte förstod att mitt inlägg om den "mysige" Oldsberg var totalt ironiskt.. Jag avskyr karln!!

2009-09-29 @ 09:28:52
Postat av: Frida

Ta det lugnt Sofia, jag tolkar allt du säger som ironi!

2009-09-29 @ 16:46:25
Postat av: Sofia

Gud vad skönt! då gör du helt rätt!

2009-10-02 @ 00:49:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0